Zespół Szkół w Starym Ochędzynie
 
 
Strona Główna
Aktualności
2014/2015
Pracownicy
Dokumenty
Samorząd Uczniowski
Konkursy
Realizowane programy
Galeria
Dla Rodziców
Kontakt
Archiwum
listopad
 

 PROGRAM WYCHOWAWCZY SZKOŁY PODSTAWOWEJ

                   W STARYM  OCHĘDZYNIE

 SPIS TREŚCI:

 I.      Podstawa prawna Szkolnego Programu Wychowawczego.

II.      Wartości wychowawcze.

III.      Priorytety szkoły.
IV.      Założenia programu.
V.      Cele wychowawcze szkoły.
VI.      Cele szczegółowe. Zadania i formy realizacji.

VII. Ewaluacja 

I.  PODSTAWA PRAWNA SZKOLNEGO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

 Podstawę prawną Szkolnego Programu Wychowawczego stanowią

następujące dokumenty:

  • Konstytucja RP art.48 ust. 1, art. 53 ust 3, art. 72 ust 1
  • Ustawa o Systemie Oświaty art. 1, 4, 5, 22, 33, 34a, 40
  • Karta Nauczyciela art. 6
  • Podstawa Programowa – Rozporządzenie MENiS z dn. 26.02.2002r.

 

II. WARTOŚCI WYCHOWAWCZE:

  •  poszanowanie wartości i godności ludzkiej;
  • aktywne działania na rzecz klasy, szkoły;
  • uczciwość, szczerość
  • prawdomówność;
  • sprawiedliwość;
  • szacunek do języka, kultury historii i tradycji narodowej;
  • wrażliwość na piękno przyrody ojczystej;
  • ogólnoludzkie normy i wartości religijne;
  • doskonalenie własnej osoby;
  • kierowanie się własnym sumieniem;
  • pomoc potrzebującym;
  • umiejętność współżycia w rodzinie i społeczności;
  • inicjatywa;
  • rzetelność i odpowiedzialność;
  • zdrowy styl życia;
  • wykształcenie i nauka.

 

III. PRIORYTETY SZKOŁY

Szkoła organizuje proces rozwoju ucznia ukierunkowany na jego sukces.

Atmosfera szkoły sprzyja efektywnej pracy.

Realizacje zadań szkoły zapewniają kwalifikacje i umiejętności

kadry pedagogicznej.

Szkoła integruje się ze środowiskiem lokalnym i promuje swoją

działalność w tym środowisku.

Szkoła uczy odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny oraz poszanowania

dla polskiego dziedzictwa kulturowego.

IV. ZAŁOŻENIA PROGRAMU

Program wychowawczy Szkoły Podstawowej w Ochędzynie jest

dokumentem pozwalającym scalać oddziaływania wychowawcze

szkoły i środowiska uczniów. Stanowi wytyczne do pracy

wychowawczej skierowane do Dyrekcji Szkoły,

Pedagoga Szkolnego, wychowawców klas, nauczycieli przedmiotów,

Samorządu Uczniowskiego, pracowników administracyjnych szkoły

oraz organizacji i instytucji wspomagających pracę szkoły,

przy współudziale rodziców i z uwzględnieniem ich oczekiwań

dydaktyczno – wychowawczych.

Realizacja założeń programowych wpłynie na spójność

i wielokierunkowość oddziaływań wychowawczych skierowanych

do uczniów szkoły.

V. CELE WYCHOWAWCZE SZKOŁY (CELE GŁÓWNE):

1. Wszechstronny rozwój ucznia we wszystkich sferach jego

osobowości (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, zdrowotnym,

estetycznym, moralnym, duchowym).

2. Przygotowanie do życia i aktywnego udziału w grupie i w społeczeństwie.

3. Zapewnienie uczniom możliwości zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych                                                                                                                    

do uzyskania świadectwa  ukończenia szkoły podstawowej.

VI. CELE, ZADANIA I FORMY REALIZACJI

 

Cel główny

Cele szczegółowe

Zadania

Formy realizacji

 

Wszechstronny rozwój ucznia we wszystkich sferach jego osobowości

(w wymiarze intelektualnym, psychicznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym).

 

  • przygotowanie uczniów do wyzwań współczesnego świata poprzez aktywność intelektualną, edukację multimedialną, naukę języków obcych i zachowań prospołecznych.
  • umożliwienie rozwoju własnych uzdolnień                  i zainteresowań.
  • dostrzeganie           w każdym uczniu ukrytych możliwości oraz zdolności           i rozwijanie ich, aby uczeń był kreatywny i miał świadomość większej wartości swoich działań twórczych                  i oddziaływań wychowawczych.
  • kultywowanie tradycji europejskich, narodowych, religijnych, rodzinnych.

 

  • rozwijanie             u uczniów dociekliwości poznawczej ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra        i piękna w świecie
  • kształtowanie postawy dialogu, umiejętności słuchania innych     i rozumienia ich poglądów
  • opieka wychowawcza nad psychofizycznym rozwojem dziecka
  • stwarzanie warunków do rozwoju dziecka zdolnego
  • wyrównywanie szans edukacyjnych
  • pomoc                  w odkrywaniu własnych możliwości predyspozycji, talentów i ich twórczym wykorzystaniu
  • kształtowanie umiejętności korzystania ze źródeł informacji

 

  • organizowanie konkursów przedmiotowych    i artystycznych
  • indywidualna praca z uczniem zdolnym, uwzględnienie     w programach dydaktyczno –wychowawczych klas programów wyzwalających aktywność twórczą uczniów
  • indywidualna praca z uczniem ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi
  • organizowanie różnorodnych wydarzeń (spotkań, uroczystości, inscenizacji, wycieczek) wyzwalających przeżycia związane              z obchodzeniem świąt państwowych oraz ważnych dla kraju rocznic
  • prezentacja osiągnięć uczniów (wystawy prac dzieci)
  • udział                  w projektach edukacyjnych wyrównujących szanse uczniów
  • współpraca           z rodzicami
  • zajęcia korekcyjno- kompensacyjne, wyrównawcze, logopedyczne, rewalidacyjne, terapeutyczne
  • gimnastyka korekcyjna
  • koła zainteresowań

 

Przygotowanie do życia i aktywnego udziału w grupie           i w społeczeństwie.

 

  • kształtowanie postaw moralnych, obywatelskich           i patriotycznych       w oparciu o normy etyczne i przyjęty system wartości.
  • przygotowanie do właściwego pełnienia ról społecznych.
  • kształtowanie odpowiednich postaw moralnych i tolerancji wobec zachowań innych ludzi.
  • tworzenie życzliwej, serdecznej                i rodzinnej atmosfery w szkole wzajemnego szacunku, tolerancji, pozytywnej samooceny uczniów, nauczycieli                i pracowników szkoły.
  • kształtowanie osobowości uczniów poprzez wskazywanie właściwych postaw wobec siebie i innych ludzi oraz umiejętności analizowania różnorodnych zachowań.
  • przygotowanie uczniów do życia  w świecie poprzez ukazywanie różnych aspektów życia społecznego wraz z jego zagrożeniami.
  • integrowanie zespołów klasowych poprzez samorządność
  • włączenie całej społeczności szkolnej do współdecydowania  o sprawach szkoły
  • kształtowanie umiejętności przeciwstawiania się wpływom kolegów ze środowisk zdemoralizowanych
  • kształtowanie właściwych postaw rodziców wobec dzieci
  • zadbanie o poprawę sytuacji materialnej uczniów z rodzin patologicznych niewydolnych wychowawczo          i zaniedbanych

 

  • przygotowanie wychowanków do rozumienia zasad partnerstwa między uczniami, nauczycielami, rodzicami                i społeczności lokalną
  • umacnianie więzi   z regionem
  • stwarzanie warunków do integralnego traktowania siebie świata i innych ludzi
  • wdrażanie do rozumienia pojęć: tolerancja, prawo, obowiązek, godność i duma narodowa
  • uczenie pozytywnego nastawienia wobec niepełnosprawnych
  • pomoc                  w określaniu           i nazywaniu uczuć, stanów psychicznych          i radzeniu sobie ze stresem
  • wdrażanie postaw asertywnych
  • kształtowanie właściwych postaw wobec współczesnych zagrożeń świata
  • zapoznanie uczniów z historią regionu, najważniejszymi wydarzeniami         i postaciami dziejów Polski, Europy i świata
  • kształtowanie postaw patriotycznych
  • kształtowanie umiejętności oceny własnych zachowań, rozróżnienia dobra od zła oraz wykazania się odwagą cywilną      i gotowością do ponoszenia konsekwencji popełnionych błędów
  • działalność Samorządu Uczniowskiego         i samorządów klasowych
  • zajęcia w ramach wychowania do życia w rodzinie
  • zajęcia otwarte prowadzone przez nauczycieli
  • zebrania                 z rodzicami
  • konsultacje indywidualne
  • organizacja pomocy koleżeńskiej
  • wycieczki klasowe
  • udział w imprezach okolicznościowych   i apelach szkolnych
  • udział w akcjach humanitarnych
  • udział w akcjach społecznych,            i projektach edukacyjnych
  • organizacja i udział w imprezach sportowych
  • redagowanie gazetki szkolnej

 

Zapewnienie uczniom możliwości zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa szkoły podstawowej.

 

  • kształtowanie umiejętności przyswajania wiedzy, wypowiadania się
  • rozwijanie umiejętności przezwyciężania lenistwa myślowego
  • pogłębianie              i poszerzanie wiadomości uczniów poprzez poznawanie nowych technik uczenia się
  • rozwijanie zainteresowań         i uzdolnień    uczniów
  • zainspirowanie odpowiednich procesów reedukacji, czyli oduczania się negatywnych            i antyspołecznych zachowań
  • kształtowanie umiejętności dokonania analizy syntezy i selekcji

 

  • tworzenie zdrowego               i bezpiecznego środowiska szkolnego
  • uświadomienie uczniom życiowej użyteczności poszczególnych przedmiotów i całej edukacji na danym etapie.
  • stwarzanie możliwości eksponowania swojej wiedzy, zdolności, umiejętności           i zainteresowań
  • stosowanie technologii informacyjnej na zajęciach szkolnych i w pracy pozalekcyjnej
  • kształtowanie postaw ekologicznych, prozdrowotnych     i patriotycznych
  • realizowanie zadań z zakresu wychowania komunikacyjnego
  • stwarzanie sytuacji wychowawczych umożliwiających stosowanie postaw asertywnych
  • wdrażanie zasad savoir – vivre
  • umożliwienie uczniom nauki języków obcych
  • doprowadzenie do uzyskania przez uczniów takich kompetencji, które jako absolwentowi będą niezbędne do osiągania sukcesu w gimnazjum

 

  • konkursy przedmiotowe, artystyczne             i olimpiady
  • indywidualizacja pracy szkolnej         i domowej
  • zajęcia pozalekcyjne, pozaszkolne, zespoły korekcyjno – kompensacyjne, zespoły wyrównawcze         i gimnastyka korekcyjna
  • zajęcia multimedialne       w klasach I – VI
  • zajęcia pozalekcyjne         w ramach kół zainteresowań
  • udział w projektach międzynarodowych, społecznych            i edukacyjnych
  • korzystanie            z Internetu
  • akcje ekologiczne, konkursy, zawody sportowe
  • ścieżka prozdrowotna
  • spotkania               z pielęgniarką szkolną
  • programy profilaktyczne
  • spotkania               z policjantem, strażakiem i innymi ciekawymi ludźmi (pogadanki, filmy, przedstawienia)
  • szkolenie na kartę rowerową
  • imprezy klasowe, szkolne                   i środowiskowe

 


VII. EWALUACJA PROGRAMU

Program wychowawczy poddawany jest ustawicznej ewaluacji

i weryfikowany według potrzeb – ma charakter otwarty.

Ewaluacja programu dokonywana jest  raz w roku (na zakończenie

roku szkolnego)

 FORMY EWALUACJI:

- obserwacja (wychowawcy klas)

- ankiety dla uczniów

- ankiety dla rodziców

- wywiad (Dyrektor Szkoły, Rada Rodziców)

- rozmowy z uczniami

- rozmowy z rodzicami

- analiza dokumentów

- obserwacja i ocena zachowań

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 
   
  Copyright (c)2011 zsochedzyn.ehost.pl